Carpe diem!

4 tips voor een fijnere dag

Aan het einde van het jaar maken we graag goede voornemens. Maar waarom zou u wachten tot 1 januari, als u de dag van vandaag al een stukje mooier kunt maken? Met deze vier tips haalt u meer uit elke dag.

Vrouw drinkt koffie in de zon

1. Een goed begin…

Voor veel mensen staat de ochtend synoniem voor stress. De wekker rukt u uit uw slaap, waarna u onder de douche springt, snel een ontbijtje wegwerkt en vervolgens gehaast richting uw werk vertrekt.

Het kan ook anders. Een fijne dag begint met fijn opstaan. Veel mensen geven de voorkeur aan een pikdonkere slaapkamer en hebben – dikke – gordijnen om het licht te blokkeren. Maar daglicht is juist goed in de ochtend. Het wekt u op een natuurlijke manier en zorgt ervoor dat u fris en uitgeslapen aan uw dag begint.

Een andere must voor een gezonde start van de dag is een goed ontbijt. Vermijd snelle suikers. Deze geven u weliswaar even een boost, maar leiden daarna juist tot een energiedip. Beter kiest u voor producten met langzame koolhydraten. Denk aan volkorenbrood, noten en zaden. Neem ook de tijd voor uw ontbijt. Door bewust te eten en écht te genieten, voelt u zich meer voldaan en bent u later op de dag minder geneigd om naar ongezonde snacks te grijpen.

2. Ga in de pauze naar buiten

Het aantal mensen met een zittend beroep is de laatste jaren flink gestegen. Wie een kantoorbaan heeft, beweegt minder, komt te weinig buiten en staart vaak urenlang naar een beeldscherm.

Door tijdens de middagpauze een kleine wandeling te maken, slaat u drie vliegen in één klap. Door even achter uw computer weg te gaan, doet u nieuwe energie op. Daarnaast zorgt elke dag even wandelen ervoor dat u zich fitter, energieker en krachtiger voelt. En tot slot pakt u toch weer een extra half uurtje daglicht mee, zeker in de donkere wintermaanden geen overbodige luxe.

3. Doe iets leuks

In de dagelijkse routine vergeten we al snel dat het leven bovenal leuk moet zijn. Door elke dag iets te doen waar u zich op kunt verheugen, maakt u elke dag de moeite waard.

Onder leuke dingen verstaan we al snel een weekendje weg, uit eten gaan met vrienden of een ander uitstapje. Het kan echter ook iets kleins zijn. Probeer eens een nieuw recept, lees een boek of kijk die film die u al zolang wilt zien. Zelfs lekker met uw partner op de bank hangen kan onder ‘iets leuks doen’ vallen. Het gaat er vooral om dat u er bewust voor kiest om dit te doen en er zo nóg meer van geniet.

4. Slaapmodus aan

Kunstmatig licht is slecht voor een goede nachtrust. Wie vlak voor het slapen gaan televisie kijkt, op de laptop werkt of het laatste nieuws checkt op zijn of haar telefoon, doet er langer over om in slaap te vallen. Probeer kunstmatig licht tot twee uur voor bedtijd te vermijden.

Een warme douche of bad kan u ook helpen om in de slaapmodus te komen. Uw lichaam ontspant zich en de warmte maakt u slaperig. Maak het ritueel af met een fijn maskertje of een scrubje en gebruik tot slot een verzorgende crème. De volgende dag wordt u verkwikt én een stukje mooier wakker!

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Contact

Zwolle 038 - 4534690
Hasselt 038 - 4771454
Amsterdam 06 - 41624797

06-23748973
info@slomp-degraaf.nl
Schade melden